Selasa, 31 Mac 2009

18SG......

Aksi ganas seorang remaja yang bertindak agak keterlaluan di khalayak ramai...



video

amaran : kanak-kanak di bawah 18 tahun dilarang menonton aksi ini

jawapan teka-teki......

Teka-teki: Hitam dan berpeluh.. HA.. Ape2??
Jawapan: semut hitam tengah berjogging.. huhuhu

Teka-teki: Ape benda bila masuk segitiga bila kuar bergulung-gulung?
Jawapan: Seluar dalam ler.. haha

Teka-teki: Antara kapal terbang dengan kuih lepat liat, mana satu yang paling tinggi?
Jawapan: Kuih lepat liat la sebab kapal terbang sampai langit je, tapi kuih lepat sampai lelangit!

Teka-teki: Banyak2 kotak, kotak apa yang takleh angkat?
Jawapan: Kotak penalti lah.. wawawa!

Teka-teki: Kenapa Penggali Kubur Gali Kubur Tak Pakai Selipar???
Teka.. teka.. kalo terer!
Jawapan: Selipar mana boleh buat gali tanah, guna cangkul lar hue hue hue!!

Teka-teki: Bulu bertemu bulu kulit bertemu kulit makin tambah rapat makin nikmat rasanyer!
Jawablah kalau bijak sangat!
Jawapan: Haah.. mulalah otak kuning, MATA lah jawapan nyer..!

Teka-teki: 3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah bendanya tu?
Jawapan: Koboi naik kuda bawak ayam.

Teka-teki: Masa dia hidup kita menyanyi, masa dia mati kita tepuk tangan.
Jawapan: lilin masa sambut EPI BESDAY

Teka-teki: Scorpion kaler apa?
Jawapan: Kala jengking lah.. senang pun takleh nak jawab!

Teka-teki: Dalam banyak2 kera, kera ape yang pandai menaip???
Jawapan: Kerani

Teka-teki: Ada sorang imam, tengah semahyang pastu ada sekor anjing lalu kat depan dia. Pastu dia jilat kaki dia, BATAL TAK AIR SEMAYANG IMAM TU???
Jawapan: Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri!

Teka-teki: 4 orang awek cun berpayung dengan satu payung tapi nape tak basah langsung??
Jawapan: Sebab tak hujan


Teka-teki : Malam dia hidup siang dia mati?
Jawapan : Ikan.....sebab ikan kene SIANG IKAN dia mati la.....

Isnin, 30 Mac 2009

kenali kongkang..........


Kongkang ialah sejenis binatang nokturnal yang bergerak perlahan. Ia mempunyai ekor pendek, telinga yang ketara, mata yang besar dan bulu yang lembut. Ia juga merupakan binatang arboreal dan makanan utamanya terdiri daripada binatang-binatang kecil, terutama serangga dan buah-buahan lembik. Kongkang selalunya terdapat dihutan peringkat kedua, kebun dan ladang koko.


Ancaman utama kepada binatang ini ialah kemusnahan tempat habitat dan pemburuan. Binatang ini juga tersenarai dalam senarai binatang-binatang yang dilindungi di bawah 0rdinan Pemeliharaan Fauna 1963.

Kongkang adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Mamalia.



Kenapa sembang kongkang??

Menurut cerita orang dulu-dulu. Kongkang adalah dikalangan spesis monyet yang paling nyaring bunyi suara dia. Paling best skali antara monyet2 yang ada. Bila berbunyi suaranya mirip Dafi AF. Sehingga apabila kongkang berbunyi semua orang kenal itu adalah suara kongkang. Oleh itu, kitaorang letak la nama sembang kongkang supaya suara kami, luahan rasa kami dalam blog ni dikenali ramai……ha3..sembangkongkang

Sabtu, 28 Mac 2009

mastura dan fazwan-cinta 3 darjat

Seluruh tubuhku berasa amat sakit. Hendak berjalan pun ku rasakan tidak berdaya lagi. Kepalaku seakan-akan hendak pecah dan cuping telingaku berdarah. Akhirnya aku terperosok di stor di belakang rumah, terbaring di atas lantai simen yang kotor dan berdebu. Ku cuba pejamkan mata yang sudah hilang sinarnya ini, tetapi suara mak encikku yang menengking di luar sana memaki hamun diriku masih kedengaran.

Beginilah nasibku sejak akhir-akhir ini. Entah kenapa aku mendapat mak encik yang tak macam orang lain. Lengan dan betisnya sama besar. Maknanya sama ada aku kena penampar atau penendang, kesannya sama sahaja. Wajahnya pula tak ayu langsung. Muka bulat dengan permukaan berlubang-lubang, hidung pesek kembang pulak tu! Bibirnya saja ku kira lima inci tebal dan lebarnya pula usahlah cerita, lebih-lebih lagi bila dia memekik. Lainlah aku. Kadangkala aku terfikir jugak, entah-entah mak encik aku cemburu dengan kecomelan dan kemontokkan tubuh aku ini berbanding dengan tubuhnya yang bak tut tut...malas aku nak menyebutnya...

Jelingannya pula cukup membuat aku kebas kaki dan tangan. Tatkala dia mula menerjah aku memang rasa nak mati jam itu juga dan apabila dia mula menghampiriku sambil menyingsing kain, aku yang terlantar seperti ini. Pedih dan sakit. Tetapi mujurlah kepedihan dan kesakitan itu terubat apabila aku memandang Syah Fazwan. Renungan matanya bagai ubat yang menyembuhkan lukaku. Senyumannya memang amat kudambakan.

Kadangkala aku terfikir mengapa Syah Fazwan terlalu jauh beza dengan emaknya, mak encikku itu? Bukan setakat perbezaan perangai tapi juga paras rupa. Gamaknya Syah Fazwan ikut baka ayahnya yang sudah meninggal dunia itu. Syah Fazwan adalah satu-satunya anak teruna mak encikku dan satu-satunya insan yang begitu mengambil berat tentang diriku serta satu-satunya lelaki yang berjaya mencuri hatiku!

Tetapi aku sedar bahawa aku cuma menumpang di rumah ini. Darjat Syah Fazwan terlalu tinggi dan tak setaraf denganku. Namun aku terharu dengan layanan Syah Fazwan. Dia tidak mengira pangkat dan darjat. Dia membuatkan diriku begitu berharga.

Mengenangkan kebaikan Syah Fazwan kepadaku membuatkan aku melupakan saja kekejaman emaknya. Biarlah tubuhku dibalun mak encikku, aku rela asalkan Syah Fazwan masih menyayangi aku. Demi Syah Fazwan, aku sanggup bertahan di sini walaupun nyawaku terancam setiap hari.

Mas! Mas! Mastura!!!" Tiba-tiba aku terdengar namaku diseru. Syah Fazwan? Syah Fazwan dah balik? Aku cuba bangun tetapi tubuhku amat lemah. Hari ini aku paling teruk ditibai mak encik. Pintu stor tiba-tiba terkuak. Aku tahu Syah Fazwn yang datang dan dia juga tahu aku disini sebab stor inilah tempat aku bersembunyi apabila mak encik naik angin.

"Ya Allah...Mas.kenapa berdarah-darah ini?" Syah Fazwan terkejut sungguh melihat keadaanku. Aku cuma mendiamkan diri. Buat-buat memandang ke arah lain agar Syah Fazwan tahu yang aku merajuk.

"Mak saya buat awak lagi ye? Sabarlah Mas...nanti saya tarukkan ubat ye!" Tak lama kemudian Syah Fazwan keluar. Di luar aku dengar Syah Fazwan bersoal jawab dengan emaknya.

"Emak tak patut buat Mas macam tu..dia pun ada perasaan, mak!" Lembut sekali suara Syah Fazwan.

"Eleh, apa yang dia tahu?!" Kasar sekali suara mak encik. "Kesianlah kat Mas, mak..saya sayang dia!" Ucapan Syah Fazwan yang last itu sungguh membuat aku bahagia.

Seminggu kemudian hidupku bagaikan di syurga. Mak encikku tak ada di rumah kerana ikut rombongan persatuan wanita ke Langkawi. Hanya tinggal aku dan Syah Fazwan. Dia melayan aku bagaikan puteri. Namun, dia tak pernah mengambil kesempatan ke atasku. Ada suatu ketika Syah Fazwan merenung ke dalam mataku. Indahnya saat itu!

Mak encikku balik semula ke rumah. Aku mula tak senang duduk. Tetapi apa yang ku jangka tidak terjadi. Mak encikku benar-benar berubah. Dia tidak lagi memaki hamun diriku apatah lagi mendera
aku seperti biasa. Air gamat cap apa yang dia minum kat Langkawi hari itu?

Entahlah. Aku benar-benar tak faham tapi aku bahagia jika betul mak encikku berubah laku. Agaknya dia sudah boleh menerimaku dan aku juga cuba mengambil hatinya. Aku senyum sendiri.
Pagi itu mak encikku kelihatan gembira betul. Wajahnya berkilat-kilat. Syah Fazwan pun nampak riang semacam. Tak henti-henti dia mengusikku. Mak encik nampak tak kisah.

Tengah hari itu ada tamu mengunjungi rumah mak encikku. Seorang gadis yang...eleh, taklah cun sangat. Tapi Syah Fazwan layan dia dengan mesra sekali. Gadis itu pun nampak macam miang je. Aku terbakar oleh api cemburu. Mak encikku sekejap tersengih sekejap ketawa. Seronok le tu!

Aku memberanikan diri muncul di ruang tamu. Cuba melenggang-lenggukkan langkahku di depan mereka. Syah Fazwan perasan akan kehadiranku. "Ha..Mas..mari sini, saya nak kenalkan awak dengan seseorang."

Gadis itu nampak tercenggang melihatku tapi akhirnya tersenyum sambil menjeling manja pada Syah Fazwan

"Inilah Sharifah, bakal tunang saya!" Kata Syah Fazwan sekaligus merentap jantungku.

"Ooooo..inilah Mastura yang you cerita tu ye? Dan mereka pun ketawa beramai-ramai. Berdekah-dekah.

Gelaklah. Gelaklah. Aku sedar siapalah aku, cuma seekor kucing betina jalanan yang sekadar singgah di sini dan diberi nama Mastura olehmu, Syah Fazwan! Ceh Mastura konon!!!!!




inikah mastura yang diceritakan???(sekadar gambar hiasan)

Jumaat, 27 Mac 2009

Definisi kawan....................


1) kawan tu bkn mcm main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak..
2)kawan tu bkn mcm mcm MESIN TAIP. Mula-mula suka..lepas tu kutuk..
3)kawan tu bkn mcm MUH(meet uncle HUSIN).. skejap ade skejap tak de..
4)kawan tu bknnya mcm MISAI.. hari ni panjang, besok gunting..
5)kawan tu bknnya mcm KBD..sentiasa jadi misteri
6)kawan tu bkn mcm PENGHULUWATI. Mula-mula sokong..Lepas tu pijak laju2....
7)kawan tu bkn mcm PAJERO. Rosak skit jual.. ambik kereta baru..
8)kawan tu bkn mcm mcm PRIMADONA...hari ni vogue, besok kena kutuk laju2
9)kawan tu bkn mcm JALIL..arini sedap besok x sedap...
10)lagi.....kawan tu mcm ape ye?Huh? Haa..kawan tu mcm KORANG LA. Semuanya gile-gile remaja.....
Walau ape pun tanggapan org tentang kawan.. bagi aku, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, sedih, berduka dan sebagainya. Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang taktik tentang pelbagai perkara. Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman dan kutukan kpd kawan-kawannya..Itukan lebih mesra.........



kompilasi aktiviti kami bersama "KAWAN"
kawan sering jalan beriringan

kawan juga sering duduk sama tinggi berdiri sama rendah
bila kami terbang, kami melompat bersama...

bila buat muka cute, kita semua wat gaya ala ala manje cam Dafi AF semuanya

atas kapal Titanic bersama kawan kawan


kawan menghadapi kesusahan bersama sama(kecuali CC Azmi..huhu)...

ping pong menghubungkan persahabatan kami

mandi di lata kinjang perak
makan makan kat umah kak maheran


lawan team kelantan cawangan kampung baru

kuasa pyscic peringkat mahaguru KBD

bila kawan menang kami sama2 meraikannya




gembira menikmati udara segar bersama kawan

kawan2 kalau rindu, hubungila abang disini, abang sentiasa disisi

bersatu teguh

kamilah juara

enjoy bersama kawan2

karoban...eh silap, korban puspanita

jersey kami

ron, lubang idung ko besar

hari raya 2008

gua kelam, Perlis

teluk batik, perak

lawan sapura

jersey pertama kami

jersey baru kami

serendah, selangor

teluk batik, perak

lata kinjang, perak

teka teki hari ini.....

1)Teka-teki: Hitam dan berpeluh.. HA.. Ape2??


2)Teka-teki: Ape benda bila masuk segitiga bila kuar bergulung-gulung?

3)Teka-teki: Antara kapal terbang dengan kuih lepat liat, mana satu yang paling tinggi?

4)Teka-teki: Banyak2 kotak, kotak apa yang takleh angkat?

5)Teka-teki: Kenapa Penggali Kubur Gali Kubur Tak Pakai Selipar???
Teka.. teka.. kalo terer!

6)Teka-teki: Bulu bertemu bulu… kulit bertemu kulit… makin tambah rapat makin nikmat rasanyer!
Jawablah kalau bijak sangat!

7)Teka-teki: 3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah bendanya tu?

8)Teka-teki: Masa dia hidup kita menyanyi, masa dia mati kita tepuk tangan.

9)Teka-teki: Scorpion kaler apa?

10)Teka-teki: Dalam banyak2 kera, kera ape yang pandai menaip???

11)Teka-teki: Ada sorang imam, tengah semahyang pastu ada sekor anjing lalu kat depan dia. Pastu dia jilat kaki dia, BATAL TAK AIR SEMAYANG IMAM TU???

12)Teka-teki: 4 orang awek cun berpayung dengan satu payung tapi nape tak basah langsung??


13) Ape dia bila malam die hidup, bile siang die mati??

14) arghhhh...........malas dah aku teka...korang bukan boleh jawab pun...jawab la kalu ada brannn!!!!




apis sedang bertanyakan jawapan teka teki kepada bapa peranakannya...........

Khamis, 26 Mac 2009

Bebelan Aku kali ini..........



Aku ni saje je disuruh membebel oleh Editor aku,encit Amin Kongkang.biasalah apabila disuruh buat bebelan,memang banyak yang hendak dikarutkan!

Terutama sekarang ini aku sedang berdepan ngan banyak perubahan dalam jadual hidup aku...Yelah kalu kiter takder perubahan maknanya kite tak pernah maju...betoi tak??contoh dlm kehidupan di BPI skrg ni byk perubahan yang dpt kite tgok.....ada yang dah berubah tak mkn nasik lagi...asik melantak Bihun aje pagi petang siang malam.......ada jgk yg dulu pakai moto kriss naik 20 km/jam ajer sbb nak beli rumah katenyer nk simpan duit...skrg dah ada LC , rumah ke mana , kereta jauh lagi....ade jgk yang dah berumah tangga ...tahniah aku ucapkan...pasni doakan aku plak yek...hehhehe.......

Sesetengah manusia tak suka berubah kerana berada di zon selesa mereka masing masing (Comfort Zone) kerna takut kehilangan benda yang dimiliki dan taknak peningkan kepala dgn benda benda yang akan datang...jgn ckp org, aku pun begitu jgk...selesa dgn hidup kite jadi kite akan maintain statik aje kedudukan kiter....mcm la jugak kisah Misteri KBD yang hangat dperkatakan.....

Tapi bukankah dgn lebih banyak KESUSAHAN akan lebih banyak KESENANGAN yang kite capai???Mungkin ini adalah era untuk perubahan hidup aku dan hidup kita???

Bagi aku, setiap masa dari sekarang adalah masa TERBAIK untuk kita mengenal Pencipta kita sendiri...Akan tetapi ingatlah , manusia tak mampu mencapai taraf MALAIKAT tetapi senang senang ajer mencapai taraf IBLIS .......Nauzubillah..........adios.......





bile amarah menguasai diri.....macam macam buleh terjadi......

aku yang sorang

...N O T H I N G S P E C I A L... Aku yang sorang... Hidup sorang.... Buat amende semua sorang.... Berak memanglah sorang.... Lagi pun jamban aku memang memuat untuk sorang jer... Aku yang sorang... Makan sorang2... Minum pun, sorang2... Nak makan dua orang... Tapi takut tak kenyang.... Aku yang sorang... Bangun pagi sorang.... Tido pun sorang... Hajat di hati nak tido dua orang... Tapi buat sempit bilik pulak karang... Berjalan sorang2... Berlari pun sorang2... Berjogging pun sorang2... Ingat nak ramai orang... Tapi tu, marathon lah korang... Lepak sorang2...mimpi pun sorang2... Berangan sorang2...jiwang pun sorang2.... Pegi bandar sorang2... balik bandar pun sorang2... Dah sebulan aku tak kebandar sebab ramai sangat orang... Semalam aku sorang.. Kini aku masih sorang... Esok lusa sorang lagi kot... Tapi, dekat stadium semalam, ramai pulak orang... Tapi... Aku bukannya orang-orang... Aku bukannya orang utan.... Aku juga bukan orang minyak... Dan aku juga bukannya orang gila... Dan aku juga bukannya orang jahat... Bukan gak orang kena sawan... Tapi aku jugak orang... macam orang lain jugak Macam awk jugak lah masa awk sorang dulu!!!.. Aku tahu.. Aku bukanlah orang berada... Aku juga bukanlah orang glamer... Dan aku bukanlah orang ternama... Walaupun aku hanya orang biasa... Aku tetap orang... Dahlah tu korang, pegilah sebok ngan diri korang tu... Jangan ingat aku nak layan korang...kalo layan pun aku layan kan jer.. haahaa...















yang benar

aku,dia dan dot dot dot dot



sekadar gambar hiasan

BERSATU KITA TEGUH , BERCERAI KITA ROBOH

‘BERSATU KITA TEGUH
BERCERAI KITA ROBOH’
Assalamualaikum…Tanpa kita sedari, tahun 2008 sudah pun melabuhkan tirai. Tahun 2008 merupakan tahun yang banyak menyimpan kenangan pahit manis kepada penggiat muzik tanah air. Suasana muzik Malaysia kembali meriah dengan kebangkitan pemuzik-pemuzik bebas yang dahulunya dipinggir ekoran ‘agung’nya pemuzik seberang. Hampir keseluruhan media arus perdana samada media cetak atau media elektronik berbicara perihal kebangkitan pemuzik-pemuzik bebas. Stesen TV, stesen radio, akhbar harian malah akhbar tabloid turut memberi ruang kepada pemuzik-pemuzik bebas untuk menampilkan karya-karya mereka. Inilah yang kita mahukan. Ruang serta masa yang diberi harus dimanfaatkan sebaik mungkin. Peluang seperti ini sangat jarang berlaku setelah kita diserang oleh ‘GARUDA’ seberang beberapa tahun kebelakangan.
Apa ironinya dengan tajuk dan intro yang saya gunakan? Kalian sedia maklum dengan keadaan semasa. Namun, ini bukan kali pertama karya pemuzik-pemuzik bebas mendapat tempat di hati masyarakat arus perdana. Lebih kurang 10 tahun dahulu, scene bebas(dahulunya dikenali sebagai ‘underground’) telah dapat diterima oleh masyarakat. Suasana pada masa itu sangat meriah dengan kehadiran kugiran-kugiran yang datang membawa pelbagai genre muzik. Untuk tidak merosakkan sejarah muzik bebas tanah air, saya hanya menumpukan kepada generasi DIY pada era 90-an dan pada era kini. Kepada pembaca yang berusia 21 tahun ke bawah mungkin tidak berkesempatan merasai betapa ‘happening’nya scene ‘bawah tanah’ ketika itu. Mungkin kalian berpendapat saya terlalu emosi atau ’orang tua’ yang sedang dilamun cinta lalu bercerita kenangan masa dahulu. Sebelum menduga, kalian harus terus membaca imbauan yang saya imbas kembali demi satu tujuan…BERSATU.
Pada pertengahan 90-an, kita telah dikejutkan dengan kemunculan pelbagai kugiran ‘bawah tanah’ yang datang dengan harapan setelah dipojok dengan muzik ‘leleh’ yang hadir entah dari mana. Ingin saya tegaskan di sini, ketika itu scene ‘bawah tanah’ (DIY) sangat mementingkan semangat ‘unity’ dan ‘brotherhood’ yang tinggi. Saling bantu-membantu, tolong-menolong, berat sama dijunjung, ringan sama dijinjing. Melalui ‘coverage’ yang begitu terhad, pemuzik-pemuzik bebas ini terus berjuang demi satu matlamat…BERKARYA. Tanpa Myspace, tanpa Facebook, tanpa Friendster, tanpa download atau upload, dan semacam kemudahan teknologi, pemuzik serta ‘followers’ bergerak seiring dalam memastikan scene ini terus hidup. Bolehkah ‘adik-adik’ bayangkan hidup tanpa sebarang ‘gadjet-gadjet’ canggih? Tanpa telefon bimbit, tanpa internet, tanpa Myspace…Tentu susah bukan???
Namun sedikit demi sedikit, tangga demi tangga didaki, akhirnya scene DIY dapat diterima ramai. Sebelumnya, segala informasi dikongsi melalui ‘zine-zine’ yang diilhamkan ‘followers’ atau pemuzik bebas sendiri, ROTTW, Majalah Konsert, kolum yang dikendalikan Joe Kidd (Carburetor Dung) dalam sebuah akhbar harian bahasa inggeris, pertukaran ’stuff’ sesama ‘followers’ dan bermacam-macam cara yang sangat terbatas. Boleh dikatakan hanya segelintir yang mengetahui tentang kewujudan scene DIY ini. Wujudnya hero-hero(he…he…he) seperti Abg. Rom, Joe Kidd, dan Kevin B(Wow FM-rip off) maka segala informasi berguna dapat dikongsi. Siapa Kevin B??? Mungkin ‘adik-adik’ tidak pernah kenal akan nama ini. Namun, tiada seorang DJ radio pada masa kini yang lebih ‘cool’ dari beliau. Kevin B merupakan seorang DJ radio Wow FM yang banyak memutarkan ’stuff’ DIY tanpa sebarang prejudis. Zahid(Disagree) mungkin individu yang paling bertuah pada masa itu(awal tahun 2000). Abg. Rom!!! Apa lagi yang dapat diceritakan mengenai ‘brother’ rambut putih ni. Hanya jutaan terima kasih dari kami semua. Dan, Joe Kidd. Saya rasakan beliau merupakan orang yang patut kalian sanjungi melalui usaha beliau memartabatkan scene DIY. Joe Kidd merupakan aktivis yang ideologinya susah untuk ditafsir. Aru(Koffin Kanser) dan rakan seperjuangan mungkin menangis jika sejarah mereka diimbas kembali. Hahaha…Republik Of Brieckfield adalah sebuah legasi yang benar. Banyak sejarah tercatat di situ dan mungkin Aru, Joe Kidd, Jaei(Sil Khannaz) serta rakan-rakan mereka saja yang mengerti.





butterfingers KEMBALI memartabatkan muzik Melayu semula


Okay…Berbalik kepada pendedahan pada era tersebut. Media arus perdana telah memberi perhatian kepada scene DIY. Malah, sebuah stesen TV swasta telah menerbitkan satu-satunya rancangan khusus untuk pemuzik-pemuzik bebas yang dikenali sebagai ALTERNATIF yang disiarkan setiap minggu. Dan bermula dari sini juga, semua kugiran yang datang dari kelompok bebas digelar sebagai ‘band alternatif yang membawakan genre muzik alternatif’(ntah apa-apa). Berbekalkan rancangan ini, ROTTW(dahulunya hanya terbit setiap 2 bulan),dan informasi dari rakan-rakan, kami(followers) berusaha mengumpul wang untuk hadir ke gig-gig serta membeli dan bertukar-tukar ’stuff’(ketika itu popular dalam bentuk kaset) yang berharga RM 5. Jika tidak, kami hanya berurusan melalui pos sahaja. Cuba ‘adik-adik’ bayangkan betapa susahnya hanya semata-mata untuk mendengar sesuatu yang ‘magik’. Pada ketika itu, scene DIY Ipoh(Ipoh Rock City) sangat happening dengan gig-gig metal dan indie. Medan Kidd merupakan medan pertukaran maklumat ataupun ‘one-stop-centre’ bagi budak-budak ipoh. Kompleks Yik Foong pula adalah tempat perkongsian idea dan pendapat yang meriah pada setiap hujung munggu. Manakala, di Kuala Lumpur, Central Market dan Kompleks Campbell adalah tempat yang wajib dikunjungi jika menghadiri gig di sekitar KL. Jika ‘adik-adik’ ingin menguji pengetahuan tentang muzik, sila kunjungi kedai kaset Auntie di Kompleks Campbell. Nescaya ‘adik-adik’ akan pulang dengan muka merah padam menahan malu(Auntie memiliki pengetahuan mendalam tentang senario muzik tempatan mahupun antarabangsa).
Kalian mungkin bosan dengan tulisan yang melalut. Tapi, ingatlah kalian semua tentang sejarah kita yang mungkin berulang. Akan saya rungkaikan di akhir penulisan ini. 28 Days, Sil Khannaz, Necrotic Chaos, Koffin Kanser, The Pilgrims, The Splatters, The Expired, The Bollocks, Muck, Catapuru, Apple Green, FTG, Butterfingers, OAG, Dead Mushrooms, Happy Nightmare, LYME, Prana, Republik Of Brieckfield, ACAB, The Official, Shizuka, BloodyMary, Fat Flat, Spunky Funggy, Spiral Kinetik Circus, Amigone, Carburetor Dung, Custom Daisy, Nice Stupid Playground, Skyjus, Acid Rain, Stone Angelina, Subculture, Infectious Maggots, Samarkhand, 7 Collar T-Shirt, Love Me Butch, Private Whizz, Langsuir dan banyak lagi adalah antara pemuzik-pemuzik bebas yang memberi satu ruang lingkup terhadap tohmahan yang dilemparkan masyarakat perdana selepas era kegemilangan Search dan Wings(kononnya tiada pengganti 2 kugiran hebat ini). Dan semestinya penghormatan harus diberi kepada satu-satunya kugiran ‘rebel’ semasa ‘Battle Of The Band’ pada era 80-an dahulu iaitu Blackfire.


kumpulan Venee Lemily yang telah berkubur dek kerana serangan garuda...



Dan…Julung-julung kalinya, beberapa tahun dahulu scene kita telah dibunuh dengan kejam tanpa diberikan ruang untuk menyelamatkan diri. Umpama pisau yang menikam tubuh itu ditarik dari badan kemudian ditikam kembali berkali-kali. Pedih…Perit… Scene seolah-olah mati. Peristiwa ‘Besi Hitam’ meninggalkan kesan yang sangat mendalam. Gig-gig diserbu pihak berkuasa untuk menangkap PAK CIK HAMMER, PAK CIK PAKU dan entah apa-apa pak cik lagi kononnya bertujuan mencari bangkai kambing yang darahnya telah diminum oleh pengunjung gig(hahahahaha). Tapi, malangnya gig yang diserbu merupakan sebuah gig ’punk’. Namun, tangkap tetap tangkap!!! Balai cerita!!! Sebuah syarikat penerbitan akhbar tabloid telah menjadi ‘hero kampung’. Kononnya remaja Islam membakar kitab suci Al-Quran dan meminum darah kambing sebagai santapan. Berbulan-bulan propaganda mereka teruskan bagi memastikan remaja-remaja dapat kembali kepada ajaran Islam yang sebenar(huh). Selama berbulan-bulan itu jugalah tiada seorang pak cik pun yang dapat ditangkap. Untuk rekod; pihak berkuasa negara kita telah diiktiraf di peringkat antarabangsa melalui penyelesaian kes-kes jenayah. Sekiranya benar apa yang diprovok oleh akhbar tabloid tersebut, sudah semestinya pak cik-pak cik tadi sudah dapat ditangkap dan menerima hukuman setimpal di atas kesalahan mengedar darah kambing. Tika dan saat ini jugalah ‘GARUDA’ yang besar dari seberang telah menemui tempat baru untuk bersarang. Dan tempat itu ialah…MALAYSIA.
”BAPAKU MARAH LAH LAGI, HABIS…CD DIBAKAR, HABIS…POSTER DIBAKAR, HABIS….ZINE KU DIBAKAR…KALAU INI MACAM, LEBIH BAIK AKU JADI…MAT REMPIT, JADI MAT RAP, JADI MAT DISKO, JADI MAT POP INDON, BAIK AKU JADI…BOHJAN”-ini antara lirik lagu Sunut daripada Langsuir(harap maaf jika tersilap). Cuba kalian baca dan fahami maksud yang hendak mereka sampaikan.
Kini, pemuzik-pemuzik bebas telah bangkit kembali. Hujan, Meet Uncle Hussein, They Will Kill Us All, Sugar Loves Cookies, Lydia Diary, Bittersweet, Estranged, Couple, Pop Shuvit(sekadar beberapa nama) telah memberi nafas baru kepada scene DIY. Saya lebih suka menggunakan terma ‘BEBAS’ kerana ia sangat jelas untuk menggambarkan perjuangan pemuzik-pemuzik muda ini. Jangan sempitkan pemikiran adik-adik kita dengan terma ‘INDIE’. Dengan penjelasan yang panjang lebar, saya berharap kepada semua pemuzik-pemuzik bebas masakini dan ’followers’ agar bersatu dan sama-sama menyokong pergerakan DIY kita sendiri. Jalan yang sempit dahulunya telah terbentang luas. Hanya azam dan ikatan persaudaraan yang kukuh sesama kita dapat meneruskan perjuangan yang dirintis oleh ‘pioneers’ terdahulu. Biar berbeza ideologi, biar berlainan genre, biar tidak sependapat, namun jangan sesekali biarkan scene kita dibunuh untuk kali kedua. Sebatang lidi memang mudah dipatahkan.tetapi jika kita menjadi seberkas lidi, tiada tenaga yang dapat melawan. Fikir-fikirkan.


the Rhaman melonjak kegembiraan setelah Garuda dihalau dek kerna penangan scene INDIE MALAYA


Selamat tinggal 2008…Semoga lebih ‘BEBAS’ di tahun 2009. Sekian.


Isnin, 23 Mac 2009

selamat pengantin baru bro.......

15 mac lepas kitaorang geng-geng sembang kongkang g pahang. Buat ape g pahang?? hah....Bagus soalan tu...Kitaorang menghadiri jemputan kawin member kitaorang khairur rijal aka bro. Untuk bro, kitaorang team sembang kongkang mengucapkan selamat pengantin baru semoga berkekalan sampai ke akhir hayat. Lepas ni agak-agaknya giliran sapa la plak ek???


wajah berseri-seri bro di hari perkahwinan beliau

Pada awalnya kitaorang rancang nak bawak kete sendiri. Almaklumlah kitaorang sebenarnya nak menikmati secara total hutan hujan khatulistiwa di pahang yang diketahui umum mempunyai banyak khazanah flora dan fauna yang amat menarik sekali untuk ditatapi. Tetapi!!!...Kami sebenarnya kesian gak kat Kak Izan yang bersusah payah mencari bas untuk membawa rombongan Cik Kiah ke pahang. So, dengan rasa gentelman kami pun ikut la rombongan kak izan. Seronok tau naik bas ramai-ramai. (Teringat masa zaman sekolah dulu, g rombongan sambil belajar ke zoo negara).

bas tiba-tiba berhenti sebab driver nak g beron

kitaorg sempat bincang taktik sebelum bertolak ke pahang

geng samseng jalanan diketuai oleh cc

tiket...tiket...hah ni la kak izan, selaku mastermind dlm rombongan ni

Walaupun jauh tapi seronok sebab ramai-ramai g kan. Berbaloi la tiket rm 30 dapat sit yang selesa dapat karipap,dapat air, dapat melawat sekolah lagi. Korang cari la company bas mana yg sanggup bagi semua tu. Terima kasih kpd kak izan yang bersusah payah mencari bas. Tanpa kak izan rombongan ni takkan menjadi kenyataan. Perjalanan mengambil masa empat jam beb...Kalau perokok tegar mau 2 kotak rokok abis tu. Jauh perjalanan luas pemandangan. Itu bagi mereka yang betul2 menikmati keindahan ciptaan tuhan dari jendela bas. Bagaimana pulak bagi mereka dibawah ni???4 jam dirasakan sekelip mata....x tau nak kata apa, korang pikir la sendiri.....


tengah mimpi karok kat majlis kawin bro sambil dikelilingi peminat-peminat wanita. Gaya tido ala-ala artis hong kong.

mimpi tngh wat kew8..kerja smpi terbwk2 dlm mimpi. Klu bngun msti dada brdebar-debar, muka berpeluh-peluh sbb cuak hantu kew8....tido tunduk sbb ketakutan sehingga diparas beku

mimpi kawin2...almaklumla baru amik kursus kawin.cara tido menunjukkan pening kepala sebab duit x cukup lagi nak kawin

mimpi member rumah dia...gaya mimpi dia mcm setahun x jumpa memba umah dia..tapi ni lagi bahaya sambil tido sambil bercakap "tak pa...tak pa...saya ada memba"

don't try this at home....gaya tido duduk..mata nmpk x tutup tapi sbnarnya tutup sbb dilindungi spek mata kasanova..bleh plak tu tngk kamera,mcm tau-tau je ada org amik gmbr...ni yg dikatakan tido dalam khayalan...

hai cik kak??termenong jauh nmpk??x tido ke??x bleh tido sbb ingt "hehem-hehem" ni..."

Pukul 12 lebih kitaorg pun smpi la kat destinasi pertama iaitu sekolah rendah agama at-taqwa. La ingatkan dah smpi umah bro, perut masing2 dah mendidih dah ni,nak diikutkan ati klu mesin taip brader mun bleh mkn silap2 bleh tinggal roller dia je tau, sbb semua lapar tahap gaban. Kak izan ckp kita kena singgah jgk sekolah tu sbb nak cukupkan syarat. Nasib baik kak izan yg ckp, klu apis yang ckp?????lu pikir la sendiri.....

sra at-taqwa senyumanmu, di tengah hari ini......

"woi ni bukan rumah bro!!!cakap nk pegi umah bro!!!ni kat mane ni??aku lapar nak mampos ni...apasal nk singgah skolah plak ni...??bro kawin kat sekolah ke??cepat bawa aku pulang driver...aku mahu pulang!!....arghhhhh.......," amuk harun bila kerana ingatkan dah smpai umah bro rupanya kena singgah sekolah dulu..tu yang dia mengamuk nasib baik dapat ditenangkan oleh penulis dengan menendang laju-laju muka harun agar die bertenang.....



aksi diva kak siti turun dari bas.kelihatan kak ct senyum pada peminat setianya


kak mazerah mengambil langkah berhati-hati semasa menuruni tangga takut graviti putrajaya x sama dgn pahang...

pehh lagak kak maheran memegang "handsssbag" mcm diva anita sarawak


kak leha oh kak leha....mana da diva bwk kotak???


hah cik kak ni diva paling popular...satu malaya dah tau..satu-satunya diva yang disambut oleh peminat setia (anak kak bet sbenarnya nak bgtau kak bet yang dia nak rencing)

kata anak kak bet"mak nak rencing"....Kata kak bet " kejap mak nak posing dulu orang amik gmbr tu"....

Kami disambut oleh kepala sekolah(guru besar). Bukan main seronok cikgu sekolah tu bila kitaorang sampai. Kitaorang semua dibawa ke dewan sekolah nak dgr taklimat dari kepala sekolah. Macam2 dia cite dari sejarah sekolah, banjir sampai bumbung, murid 2-3 orang, gaji x dapat dan lain-lain lagi. Kitaorang dengar dengan penuh minat tapi sebenarnya menderita sebab lapar yg x terhingga.

bapak guru sedang memberi ceramah yang bertajuk "kenapa gajiku lambat???"

masing-masing tekun mendengar ceramah sbb taksub dgn dakyah bapak guru

haron(2 dari kanan 2 dari kiri) tak percaya yg kepala sekolah tu rupanya cikgu sekolahnya yg terpisah 15 tahun dulu. beliau masih ingat lagi saat mulutnya disumbat dgn kapur oleh cikgunya gara-gara menyanyi ketika cikgu sedang mengajar.

Lebih kurang setengah jam jugak kitaorang kat sekolah tu. Memang agak serba kekurangan sekolah tu. So kpd student2 bandar bersyukurla dgn ape yg korang dapat. Blajalah bersungguh-sungguh.


kaki lima tempat pelajar2 bersidai sementara cikgu masuk kelas

recik dan renit je bilik kuliah dia

abang kantin mengadu nak untung rm 1juta sehari pun payah..bisnes tak berapa baik la...

tempat berwuduk.

tempat main roundes bila waktu pjk

"hah nampak x??kesian sekolah diaorg renit je...bruntung korang sekolah kat bndar"....nasihat oleh jurufoto (tapi anak kak bet dgn kak izan beritahu mak diaorg jurufoto ingin mengepau diaorg)....




rasyid melakonkan semula aksi pelajar yang memperolehi keputusan cemerlang dlm srp


hari dah panas gedege....hati dah menyirap bandung....

pemuda harapan bangsa tonggak negara. Tapi tonggak 12 x hafal pun..

kenangan sra at-taqwa dalam memori selamanya

Selesai je melawat sekolah tu, pejalanan diteruskan kembali. Inilah misi kita sebenarnya. Datang majlis kawin bro. Dalam pukul 1.30 ptg baru kitaorg sampai kat umah pengantin. Betul2 mencabar la gak nak sampai ke sana. Meredah hutan belentara, menyeberang sungai, membelah awan, semata-mata ingin sampai ke umah pengantin..sbb ape??bkn nak tengok pengantin,bkn nak rewang, bkn nak tolong basuh periuk tapi sebenarnya kitaorg lapar nasi...ha3.... Ah lega rasanya dah sampai. Cepat...cepat...turun...turun....kita dah sampai ni...


haron memegang erat hadiah tu takut dikebas orang...hai cik kak..nak enterprem gak ke??

haron kata "mak oi beratnya pebende kak bet beli ni???pembancuh simen ke???"....alop kata "mesin taip kot"

apis kata "tak pa...tak pa....penakan saya ramai kat sini".....haron menukar skill bawak hadiah....

haron kata "tolong...tolong.....pembancuh simen ni nak hempap kaki aku"....cik kak kata "it's not my problem"....apis kata "tak pa....tak pa....saya tau hospital dekat2 sini"....

bro kata "bagus2 smua bwk hadiah, mcm ni la"

dah x sempat nak salam2 lagi dgn tuan rumah nye....smua salam dgn pinggan dulu

ni lagi hebat....orang lain baru je amik nasik...cc dah habis makan dah....siap mintak gearbox kat tukang masak lagi.....

antara gambar hantaran yang sempat diambil

gambar team sembang kongkang dengan pengantin...eh apis loqlaq mana???

gambar diva-diva dengan pengantin....eh ingtkn apis loqlaq kat sini

la kat sini dia.....apis kata "tak pa...tak pa.... minggu dpn sy bwk mai rombongan meminang anak pak cik, sy dah x sabaq ni"...pak cik kata "awat hang kalut-kalut sgt,sabarrrrrlaaaaa"
"ni la BAPAK PERANAKAN SAYA"....kata apis kepada para hadirin dengan riak nya..

Lepas dah makan, dah bergambar dengan pengantin, kami pun amik keputusan untuk beredar. Perjalanan punyalah jauh sampai 4 jam tapi kat umah pengantin tak sampai setengah jam pun...Ape2 pun kami skali lagi mengucapkan selamat pengantin baru kepada bro dan isterinya.Semoga bahagia hingga ke anak cucu

sebelum pulang haron ada berpesan kepada bro....kata haron "bro, pelan-pelan kayuh"......

sempat diva-diva ni memberikan pose dpn lensa kamera....tapi mana lagi gmbar pengantin???

kak bet dan kak izan tidak mahu ketinggalan mengabadikan foto mereka...tapi mana lagi gambar pengantin???

Satu-satunya perkara pelik kat sini ialah pergi majlis orang kawin tapi yang banyak gambar jemputan kawin tu sendiri dgn gambar haron gambar pengantin sejemput dua je....aparaaaaa...Tak kisah la, janji skrang masa nak balik plak.....


bapak2,ibu2 semua sila beratur ya...jangan rebut-rebut nanti bisa tumbang ini bas...mas iqbal kata "minggir-minggir,gue mahu difotorin dulu sih, mau kirim fotonya ke cewek gue di seberang dong"



masih lagi menjadi misteri tempat apakah ini....???

Perjalanan balik amik masa 3 jam. Driver bas tu ikut jalan ulu bendul, negeri sembilan. Kitaorang sampai putrajaya dalam pukul 7.30..Pehhh satu lagi ekspedisi yang mencabar telahpun kami lalui dengan jayanya. Kitaorg memang enjoy gile, lepas ni klu ada sape2 kawin jemput la kitaorang, insyallah klu x de ape2 aral yang melintang kitaorang akan datang memeriahkan majlis....Lepas ni trip ke mana plak??????????






pukul 7:40 mlm, depan blok e12 adengan yg sempat dirakam oleh jurufoto amatur

eleh rasyid cakap je la klu suka....malu2 plak...asal berat nak ckp???mulut ada mesin taip ke???dalam ati rasyid berkata.....nk declare ke nak putus...nk declare ke nak putus....