Jumaat, 23 Mac 2012

antara offline dan downline


Semalam gua pergi bank.nk bank in duit…maklumlah gua kan Peon kat opis…walhal gua Kerani…tapi bilamana ada surat yg hendak diposkan ke pejabat-pejabat,gua yg terpaksa menghantar surat…gua suruhla pakcik peon tu hantar tapi ditempelengnya gua balik..alas an pakcik Peon tu jauhla,tak kenal jalan la,penatla,nak balik tanam bunga la,nk balik mengentek la dan byk lagi…terpaksalah gua yg jadi peon aka budak pejabat aka dispatch…

Berbalik kepada story gua tadi,gua pegi bank smalam…guan k clear cheque opis…sampai dalam bank die tulis offline….smua transaction offline…smua ATM offline…smua benda takleh buat…dari bos sampai ke jaga kat bank dok mengumpat sambil mkn kuaci…yg gua ni panas-panas pegi bank tapi tak dorg tak pelawa plak…dahla awek2 bank pandang gua sebelah mata mentang2 gua peon lagila gua panas berasap…gua punya la panas sampaila gua beli teh o ais limai utk legakan kepanasan...

Apa ni….apasal bile offline je smua benda takleh buat…gua syak Bank ni offline misti sbb tak byr bil internet..takpun ada org tersepak broadband die…tak pun Kerani bahagian Brukband cuti…tak pun line kene curi...tak pun Beruk tu mati atas van….arggghhh….tensennye menatang beruk sungguh…tapi ada hikmahnya…

Kat sini kita bole relate dgn hidup kita sbgai manusia…kita ni Allah buat sempurna..bkn bukan mcm mesin…asal offline je hang…asal hang je nk kene campak…kita ni takdek pun time offline…cume time kusut je kadang-kadang kita jadi weng…tapi kenapa la kita susah sgt nk patuh dan sujud kepada Allah??

cuba satu hari kite tuhan buat kita jadi offline satu hari…apa pun tak boleh buat..bangun pagi blur2 terbaring atas katil… tak tau nk buat apa…otak takleh proses…mata takleh bukak,hidung takleh bau,mulut takleh bukak…tu blum jantung takleh operasi,darah takleh jalan,pancreas takleh proses,usus dan pinggang takleh hidup?? lumpuh dah mcm matila…

masa tu barula kita tau apa erti nikmat hidup yg kita dapat tiap hari…sbb tula kita kene bersyukur slalu kepada Allah...malula kalau kita ni tak patuh pada arahan Allah…malula pada kucing, burung dan ayam yg reti bersyukur dan bertasbih memuji Allah..walhal depa tu binatang...ini plak kita manusia yg dikurnia akal dan pikiran..

cuba fikir utk apa Allah jadikan kita ni sbgai manusia…. cuba fikir utk apa Allah jadikan kita sbagai Khalifah muka bumi….


- DARI OFFLINE BAIK DOWNLINE -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan