Selasa, 1 Disember 2009

Ibadah Korban Menginsafkan Diri

Sempena menyambut Hari Raya Aidiladha, Puspanita dan BPI bekerjasama menganjurkan ibadah korban yang telah disertai oleh team sembang kongkang semalam. Walaupun kitaorang ni suma sembang kongkang tapi kerja-kerja amal dan kemasyarakatan ni kitaorg tak segan-segan nak join almaklumla kongkang misali. Sebanyak 5 ekor lembu dijadikan korban dan team sembang kongkang turun beramai-ramai melapah daging lembu tersebut. Nak sembelih pengalaman dan ilmu tak cukup lagi, lapah daging pun masing-masing terkial-kial tapi secara tak langsung dapatla jugak budak-budak kongkang ni belajar. Belajar dari pengalaman.


Inilah lembu pakcik kordi yang hendak dibuat korban.


Bukan senang nak tumbangkan sekor lembu. Tapi tak susah untuk jadi seperti lembu


Banyak pengajaran yang boleh kita dapat dalam pelaksanaan ibadah korban. Dengan menyertai aktiviti ini sekurang-kurangnya dapat kita menghayati pengertian korban.

Lembu yang telah selamat dikorbankan

Aktiviti melapah lembu secara bergotong-royong dapat menghindarkan budak2 ni dari buat kerja yang sia-sia.

Walaupun tak pandai, tapi diaorang suma eksyen buat-buat pandai melapah

tulang temulang dimesin utk diambil sum-sum
lembu yg separa dibogelkan oleh kami

perut lembu yg hilang telah dilarikan oleh Brader rupanya...
daging yg siap ditimbang dan disukat kira
gotong royong membawa ke perot membuyung(dek kekenyangan)jadi amalan begini hendaklah diterap selalu dan diamalkan tiap masa dan ketiak anda...jadi sekian sahaja kali ini utk kali ini berjumpa lagi di lembaran akan datang...salam sayang dari Sembang Kongkang Production aka unit SKP

2 ulasan: