Rabu, 11 April 2012

Nikon Coolpix P300

Semua sedia maklum, untuk memiliki sebuah dslr yang basic sahaja, harganya bleh macam sebulan gaji kuli macam aku ni. So harini aku nak cerita sket pasal sebuah kamera kompak yang mempunyai ciri-ciri sama macam dslr dan harganya jauh lebih murah dari dslr..

 
Nikon Coolpix P300 tapi ni model keluaran 2011. Nikon dah kuarkan model baru, Nikon Coolpix P310 mempunyai fungsi lebih kurang sama tapi dia ada tambah sket spesifikasi lain untuk up sket dari model lama..Tapi yang aku nak citer bukan model 310 tapi 300...hehehehe

Resolosi 12.2Megapixel. Menggunakan sensor CMOS dalam kamera, sama mcm dslr. Bukaan apature bleh sampai f1.8,iso sampai 3200 cantik kalau amik gambar waktu malam. Selain itu, videonya full HD

bahagian atas kamera mempunyai mode P,S,A,M yang sama seperti dslr....Pengguna boleh menggunakan mode mengikut kreativiti masing2..

SPESIFIKASI KAMERA

Type of Camera
Compact digital camera
Effective Pixels
12.2 million pixels
Image Size (Pixels)
4,000x3,000 (12M High), 4,000x3,000 (12M), 3,264x2,448 (8M), 2,592x1,944 (5M), 2,048x1,536 (3M), 1,024x768 (PC), 640x480 (VGA), 3968x2232 (16:9)
Lens
4.2x Zoom; f=4.3-17.9mm / F1.8-4.9
Vibration Reduction
Lens shift VR
Digital Zoom
Up to 2x
Focus Range
Normal mode: 30cm, Macro: 3cm
LCD Monitor Size
3.0"; 921,000-dot, TFT LCD monitor with anti-reflection coating
Storage Media
SD memory cards (SDHC and SDXC compliant;) and internal memory (approx. 90MB)
File Format
Compressed [JPEG (EXIF )], mono/wav file, MOV movie
Shooting Modes
Auto mode, Scene modes, Movie mode, P, S, A, and M exposure modes, Night Landscape, Backlit Scene HDR
Scene Modes
Scene Auto Selector, Portrait, Landscape, Sports, Night Portrait, Party/indoor, Beach, Snow, Sunset, Dusk/dawn, Close-up, Food, Museum, Fireworks show, Black and White Copy, Panorama, Pet portrait, Special effects
Capture Modes
Single, Continuous (approx. 8 fps up to 7 shots), BSS (Best Shot Selector), Multi-shot 16 (16 frames with a single burst), Continuous H:120 fps (1280x960, up to 60 shots), Continuous H: 60 fps (1280x960, up to 60 shots)
Video Recording
HD1080p High (1920x1080), HD1080p (1920x1080), HD720p (1280x720), VGA (640x480), HS 120 (640x480, 120fps), HS 60 (1280x720, 60fps), HS 15 (1920x1080, 15fps)
Exposure Metering System
224-segment matrix metering, Center-weighted metering
Sensitivity
Auto (auto gain ISO 160-1600), Fixed range auto (ISO 160 to 400, 160 to 800), Manual selection: ISO 160, 200, 400, 800, 1600, 3200
White Balance
Auto, Preset manual, Daylight, Incandescent, Fluorescent, Cloudy, Flash
Self-Timer
2 and 10 sec. duration
Flash Sync Modes
Auto, Auto with red-eye reduction, Off, Fill flash, Slow sync
Pictmotion
No
Supported Languages
Total of 26 languages: Arabic, Chinese (Simplified and Traditional), Czech, 
 Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Greek, Hungarian, Indonesian, Italian, Japanese, Korean, Norwegian, Polish, Portuguese, Romanian, Russian, Spanish, Swedish, Thai, Turkish, Ukrainian
Power Requirements
Rechargeable Li-ion Battery EN-EL12, AC Adapter EH-62F (optional)
Battery Life (on a fully charged battery)
Approx. 240 shots with EN-EL12 battery (based on CIPA standard); Movies: Approx. 1 h 05 min (HD 1080p)
Dimensions
Approx. 103.0 x 58.3 x 32.0 mm excluding projections
Supplied Accessories (may differ by country or area)
Camera Strap AN-CP19, Rechargeable Li-ion Battery EN-EL12, Charging AC Adapter EH-69P, USB Cable UC-E6, Audio Video Cable EG-CP16, View NX 2 CD
Weight (without batteries and memory card)
Approx. 189g (Weight with battery and memory card)

sumber :  http://www.nikon.com.my

Contoh gambar yang aku amik guna kamera Nikon Coolpix P300

lokasi : Jambatan Putrajaya
Mode : Manual



Lokasi : umah aku
Mode : Manual+Makro


So kesimpulannya kamera ni boleh dijadikan alat untuk belajar tentang asas DSLR..Ok la, harga pun murah(harga aku beli : RM990) dari DSLR, senang nak masuk beg tangan bagi orang pempuan...Mode dia pun tak de la susah sangat. Tak de la sindrom, beli kamera DSLR mahal2 tapi duduk kat dalam almari sebab nak masuk dalam beg tangan besar la plak pastu berat plak tu so duduk je la dalam almari....last2 amik gambar pakai kamera telepon....Orang beli kamera besar dia pun nak beli kamera besar tapi ilmu tak de...Bile dah bosan kesudahannya masuk dalam almari...DSLR akan menjadi lebih menarik kalau ada ilmu.....So yang penting carik ilmu dulu, jangan ikut2 orang...Aku ni pun baru belajar jugak, pelan2 mengayuh carik ilmu untuk dipenuhkan kat dada...






-FOTOGRAFI AKAN MENJADI SANGAT BEST BILE ADA ILMU-



6 ulasan:

  1. Nunud XOXOApril 11, 2012

    berabuk ne umah ko magi.
    tp tp tp haku agi suke canon g12. agi kewl.

    BalasPadam
  2. itu bukan habuk...tu salji semulajadik...ko ape tau...

    BalasPadam
  3. Nunud XOXOApril 12, 2012

    muahahaha . nak cover line le tewww .

    BalasPadam
  4. Salam.. nk tanya boleh tak. gmbr yg nampak tasik tu awesome sgt.. guna brp aperture, shutter?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam..sy guna apature f2.8 shutter 1.3"

      Padam